MMMM
Peter Mertens is betrokken bij verscheidene culturele ontwikkelingen. Met een in eigen beheer uitgegeven tijdschrift (1964), een televisiebewerking van het stuk Landschap Zeezicht van het Onafhankelijk Toneel en een poging tot videoperformancekunst studeerde hij af aan de afdeling AudioVisueel van de Gerrit Rietveld Academie. Daarbij liet hij buiten beschouwing (hij speelde in de Minny Pops en The Young Lions) dat hij lid was van de ULTRA-beweging. En laat dat – juist nu – echte avantgarde geweest blijken te zijn. Met zijn verse diploma en het cadeaugeld van zijn oma in de hand verzeilde hij in het centrum voor geeks avant-la-lettre: de Tandy, waar voor het eerst heuse computers te koop waren. De ZX81 werd zijn ding. Spoedig bleek het nieuw verworven speeltje ook nog voor kunst en dienstverlening inzetbaar. In de jaren daarna werd het spoor van de technologische revolutie gevolgd; zo dat niet mede door hem werd uitgestippeld. Er werden bladen geDPT, kunsten geprogrammeerd, karakters getekend, CD ROMS uitgegeven, televisieprogramma’s een apps gemaakt. Vaak op eigen initiatief. Rondom in dit vierkant zijn daarvan verscheidene voorbeelden te vinden. In 1989 bracht hij als “Docent 4D” voor het eerst computers de Rietveld Academie binnen, en stichtte daar – samen met Maarten Ploeg – het MediaLab. Nu, midden 2016, leidt dat alles weer tot avonden in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam en Paradiso of het in kaart brengen van eigen cultureel digitaal erfgoed. Ondertussen is er een galerie aan huis, maar ook nog de verse helpverlening aan bevriende sponsoren. Bovenal was er de nieuwe dienst als ‘Mens Machine Mediator’; ‘eerste HELP bij digitaal dasein.’, maar het antwoord op de vraag “waar zijn wij nu?” dringt zich op; daarvoor moet er eerst grondig worden teruggeblikt in het digitale van zo ongeveer 30 jaar terug. De artikelen die hier verschijnen zijn soms uit de oude doos, en soms nog ongeschreven. Blijf afgestemd. Wouden we maar zeggen.
|
---|